E-mailmarketing
Haal het meeste uit e-mail en bouw aan een duurzame klantrelatie
Meer dan de helft van de marketeers ziet dat e-mailmarketing de grootste return on investment oplevert. En dat terwijl e-mailmarketing misschien wel het oudste online marketingkanaal is dat we kennen. In 1972 kwam het eerste e-mailmarketingsysteem op de markt. Het geheim achter het blijvende succes van e-mailmarketing? Goede e-mailmarketing benadert, overtuigd en behoudt klanten.
Een doordachte strategie
E-mailmarketing is meer dan dagelijks een paar e-mails verzenden. Om klanten te benaderen, overtuigen en behouden is een goed doordachte strategie nodig. En dat is precies waar Seeders goed in is! Dankzij onze ervaring met diverse e-mailmarketingsystemen en beproefde aanpak, betrekken we je in alle facetten van e-mailmarketing. Daarnaast maakt het niet uit of je net start of dat e-mailmarketing al een vast onderdeel is van je strategie. Van strategie tot opstart en optimalisatie. Wij houden je steeds op vaste momenten op de hoogte. Tot slot is samenwerking de sleutel tot een succesvolle strategie.
Onze gezamenlijke aanpak
Gericht kiezen is essentieel
De eerste stap is kiezen welke e-mails wel en welke niet interessant zijn. Die keuze hangt onder meer af van het type klanten, de producten of diensten die je verkoopt en jouw doel op lange termijn. Je boodschap naadloos afstemmen op het profiel van de klant is voor een succesvolle e-mailmarketing dus belangrijker dan ooit. Daarnaast is het een cruciale stap die veel tijd en inzet vraagt. Seeders adviseert je graag bij het nemen van deze belangrijke beslissingen.
Data verzamelen
Een tweede belangrijke pijler van e-mailmarketing is data. Zonder e-mailadressen, geen e-mailmarketing. Maar een e-mailmarketingstrategie die helpt bouwen aan een duurzame klantrelatie gaat veel verder dan e-mailadressen verzamelen. Hierbij speelt relevantie, op persoonlijk niveau, een grote rol om (potentiële) klanten te benaderen, overtuigen en behouden. Daarvoor is meer data nodig dan alleen e-mailadressen. Denk bijvoorbeeld aan voor- en achternaam, koophistorie en persoonlijke interesses.
Vervolgens kijken we samen welke data beschikbaar is en welke er verzameld moet worden. Dit doen we aan de hand van een CRM-systeem of kiezen we ervoor om een specifieke campagne op te starten met als doel de ontbrekende data te verzamelen.
Zoveel mogelijk automatiseren
Het streven van Seeders is altijd om e-mailmarketing zoveel mogelijk geautomatiseerd te laten verlopen. Zo verzamel je niet alleen de meest accurate data, het is daarnaast veel minder arbeidsintensief. Dit maakt van een geautomatiseerde e-mailcampagne eerder winstgevende bron aan informatie. Een echte win-win situatie!
De meest e-mailmarketingsystemen bieden koppelingen aan met veel gebruikte content managementsystemen en CRM-systemen. Hier hoef jij je ook geen zorgen in te maken. Wij zorgen voor een stabiele koppeling. Op die manier beschik je altijd over specifieke data, wordt de arbeidsintensiviteit tot het minimum beperkt en is de campagne zo relevant mogelijk voor je doelgroep.
Templates ontwikkelen
Het werk achter de schermen is gedaan: de structuur en dataverzameling staan klaar. Tijd om het decor aan te kleden. Dit doen we aan de hand van templates. Templates zijn de eerste indruk die je doelgroep van je merk of bedrijf krijgt. Een goede template is herkenbaar, past bij de uitstraling van jouw merk of bedrijf en sluit aan bij het doel van de e-mail.
Tot slot is het belangrijk dat de templates op ieder apparaat goed te gebruiken zijn. Liefst 46% van alle e-mails wordt geopend op mobiel.
Evalueren aan de hand van data
Nadat een campagne verstuurd is, is het belangrijk om de effectiviteit ervan te evalueren. Reacties van ontvangers zijn een belangrijke graadmeter, maar vaak zijn de inzichten die uit de data komen nog interessanter. Wij zetten de data om naar concrete informatie en analyseren die informatie. Vervolgens kunnen we op basis daarvan volgende campagnes verder optimaliseren.
Naast de data uit het e-mailmarketingprogramma koppelen we de e-mails ook met Google Analytics. Daardoor wordt het duidelijk welk aandeel e-mailmarketing heeft in de totale verkeersstroom naar jouw website of webshop. Benieuwd hoe goed het lukt om klanten te benaderen, overtuigen en behouden? Door de koppeling met Google Analytics heb je ook inzicht in hoeveel terugkerende bezoekers de e-mailcampagnes opleveren.