Hoe de kwaliteit van een backlink bepalen?

Hoe bepaal je de kwaliteit van je backlinks? Allereerst een korte geschiedenisles. In het verleden was het simpel: Google gaf elke website een cijfer, de zogenaamde pagerank. Een schaal van één tot tien die weergaf hoe sterk jouw domein is voor de zoekmachines. Als je wilde weten hoe sterk jouw domein voor de zoekmachines was hoefde je alleen maar naar deze score te kijken. Dit geldde ook voor inkomende links. Echter, na verloop van tijd besloot Google webmasters en online marketeers niet wijzer te maken dan ze al waren en trok de stekker uit Pagerank. Een heel aantal bedrijven sprong vrij snel in het gat en kwam met verschillende opvolgers van Pagerank zoals MOZ, Majestic en Ahrefs.

Wat is een backlink?

Een backlink is een term binnen linkbuilding waarbij een link van een externe website naar jouw eigen website verwijst. Deze backlinks zijn voor zoekmachines zoals Google een belangrijke indicator om de autoriteit en populariteit van een bepaalde pagina of website te bepalen. Hoe meer relevante en kwalitatieve links naar jouw verwijzen, hoe groter de linkwaarde. Deze waarde heeft invloed op de mate van betrouwbaarheid Google aan jouw website geeft en vervolgens jouw positie in de zoekresultaten. Om de kwaliteit van een backlink te bepalen bestaan er verschillende tools waar we rekening mee houden.

Domein autoriteit & Trustflow

De domeinautoriteit van MOZ is nu wellicht de meest bekende metric in SEO. De domeinautoriteit van MOZ is een score van 1 tot 100 die wederom weergeeft hoe sterk een domein voor de zoekmachines is. MOZ kijkt daarbij naar de hoeveelheid inkomende links en de domeinautoriteit van de inkomende links. Daarnaast geeft het ook een sterkte op paginaniveau weer, de zogenaamde pagina autoriteit.

Een andere bekende partij die met een opvolger voor Pagerank kwam is Majestic. Majestic geeft een cijfer voor Trustflow en Citation flow. Majestic heeft geprobeerd om alle websites in bepaalde categorieën te plaatsen. Relevantie van links is namelijk voor Google een belangrijke ranking factor. Door te kijken naar hoe het onderwerp zich verhoud tot het onderwerp van de website zelf, geeft Majestic een cijfer weer voor de relevantie van een website. Ook dit is weer een cijfer van 1 tot 100 de zogenaamde Trustflow. De citation flow zegt daarnaast net als de Domein autoriteit iets over de aantallen backlinks.

DR van Ahrefs

Internationaal zien we dat de DR (domain rating van Ahrefs) steeds meer aan populariteit wint. In veel landen wordt de DR al als standaard gebruikt. Net als de domein autoriteit van MOZ kijkt de DR van Ahrefs met name naar de hoeveelheid inkomende links en naar hoeveel inkomende links die de inkomende links weer hebben. Dit principe werkt hetzelfde als de domein autoriteit van MOZ.

Makkelijk beïnvloedbaar

Veel organisaties staren zich blind op de domeinautoriteit en Trust Flow. Eigenlijk niet heel slim, omdat beiden relatief makkelijk te beïnvloeden zijn. Heb jij bijvoorbeeld drie links vanuit een relevante categorie? Dan slaat je Trust Flow direct heel hoog aan op een bepaald onderwerp. Dit zegt echter nog niet zoveel over hoe krachtig jouw domein daadwerkelijk voor de zoekmachines is. Heeft het domein waar jij een link vandaan krijgt heel veel irrelevante Engelse links, dan kan het alsnog een hele hoge domeinautoriteit of DR hebben. Daarom is het goed om naast bovenstaande factoren ook te kijken naar andere factoren.

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de relevantie van je inkomende links. Komt de inhoud overeen met de inhoud van jouw website of webshop? Dan is het een kwalitatieve website om een link van te krijgen. Ontbreekt de relevantie dan adviseren wij voorzichtig te zijn met het plaatsen van een link.
Daarnaast adviseren wij te kijken naar andere indicatoren, zoals traffic naar een website. Dit breng je in kaart met de traffic analyser van Semrush. En met behulp van Similarweb krijg je hier ook een goede indicatie van. Heeft een website significante bezoekersaantallen? Dit is dat ook een goed teken om een link te plaatsen.

Als laatste adviseren wij ook te kijken naar de inkomende links die naar een bepaald domein staan. Heeft een domein een hele hoge domein autoriteit? Kijk dan eens naar de inkomende links van dit domein. Zijn dit mooie links vanuit bijvoorbeeld nieuwssites dan is dit een goed teken. Staan hier alleen maar Chinese of Engelstalige links dan is dit een absolute red flag.

Graag eens sparren over hoe jij je linkbuildingstrategie een upgrade kan geven? Wij kijken er alvast naar uit!

Direct contact opnemen