Waarom Paymentproviders uitsluiten in Google Analytics?
Heb je een webshop en staan er opeens allemaal banken / payment-providers als bron bij E-Commerce in Google Analytics? Dan lijkt het voor Google dat de websites van deze banken / paymentproviders de bron zijn voor de verkoop van deze specifieke bestellingen. Uiteraard klopt dit niet, maar dit komt doordat een bezoeker eerst de webshop verlaat, vervolgens de website van de bank bezoekt en betaalt en vervolgens naar de bedankpagina van je webshop gaat. Op de bedankpagina wordt aan Google Analytics doorgegeven wat de herkomst van de bezoeker is geweest en het kan dan zijn dat Google niet de oorspronkelijke bron pakt, maar hiervoor in de plaats de Payment Provider waar de bezoeker heeft betaald.
Hoe Paymentproviders uitsluiten in Analytics?
Een stappenplan
Dit probleem oplossen is gelukkig heel eenvoudig.
- Ga in je Google Analytics account naar Beheerder
- Klik bij Property op Trackinginfo
- Klik vervolgens op Lijst met verwijzingsuitsluitingen
- Voeg hier de domeinen van de payment providers in
Helaas moet dit (nog) een voor een gebeuren.
Zie ook de printscreen hieronder met de precieze lokatie in Google Analytics en een voorbeeld.
Zie hieronder een lijstje met veel voorkomende paymentproviders in Nederland.
Lijst met Nederlandse Banken / Paymentproviders
- ideal.vanlanschot.com
- multisafepay.com
- mollie.com
- ideal.ing.nl
- bankieren.ideal.ing.nl
- betalen.rabobank.nl
- abnamro.nl
- ideal.asnbank.nl
- ideal.snsbank.nl
- ideal.triodos.nl
- securecode.abnamro.nl
- pay.multisafepay.com
- paypal.com
Een voorbeeld van verkeerde referrals in E-commere bij Google Analytics 
Waar moet ik de payment-providers toevoegen?
Zie hieronder de locatie van verwijzingsuitsluitingen waar je de payment-providers moet toevoegen.
- Hoe de kwaliteit van een backlink bepalen? - 29 april 2020
- Linkbuilding in 2020 - 14 april 2020
- PR Linkbuildingstrategie – Ajax in de Champions League - 2 september 2019