Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode die wordt ingezet om hogere posities op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines als Google te verkrijgen. Deze hogere posities leiden tot meer verkeer naar jouw website en hogere autoriteit. Hoe hoger de autoriteit van de website waar je een link scoort, hoe meer waarde die link doorgeeft aan jouw website.

Klaar om je autoriteit te verhogen?

Ja, ik wil linkbuilding professioneel uitbesteden

ADVIES OP MAAT

Elke uitdaging vereist een unieke strategie, wij horen graag die van jou!

Linkprofiel

Iedere binnenkomende link, ook wel backlink genoemd, kan je zien als een stem voor jouw website. Hoe meer stemmen je hebt, hoe populairder zoekmachines jouw website achten. Maar Google ziet wel graag relevante stemmen. Niet iedere stem weegt even zwaar. Een link van een belangrijke nieuwssite weegt veel zwaarder mee dan een link van de lokale handbalvereniging.

Als je veel relevante stemmen krijgt, ziet Google jouw website als relevant en waardevol. Middels linkbuilding bouw je een linkprofiel op voor je website. Met een sterk linkprofiel vergroot je de autoriteit van je site, waarvoor zoekmachines je belonen met betere posities.

Autoriteit van backlinks bepalen

Er zijn verschillende methoden om de autoriteit van je website te meten. In het verleden gaf Google de Pagerank een schaal van 1 tot 10. Was die score 10, dan had je website een zeer hoge autoriteit voor de zoekmachines. Helaas geeft Google tegenwoordig geen pagerank meer.

MOZ, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in linkbuilding en SEO, geeft iedere website een bepaalde domeinautoriteit mee. Die score ligt tussen de 1 en 100 en wordt bepaald door het aantal kwalitatieve links naar een site. Zo heeft de site van De Morgen bijvoorbeeld een domeinautoriteit van 75 en Facebook zelfs 95.Wanneer je een link naar jouw site krijgt vanop één van deze sites, krijgt jouw site een deel van hun waarde mee. Sharing is caring!

Ook de Trustflow van Majestic is een andere veelgebruikte metric waarmee de sterkte van je website gemeten wordt. Hoe hoger de domeinautoriteit of Trustflow van een website is bij deze methode, hoe hoger je website zal scoren wanneer je klanten een concurrerend zoekwoorden ingeven.

Waarom is linkbuilding nog steeds belangrijk?

Linkbuilding is nog steeds belangrijk omdat kwalitatieve backlinks voor zoekmachines zoals Google nog steeds één van de meest impactvolle factoren zijn op de positie van je site.

Vroeger speelden links van social media een grote rol op je ranking. Maar websitebouwers vonden al snel een manier om het algoritme te beïnvloeden. Links vanop andere website zijn veel minder gemakkelijk te manipuleren, zijn moeilijker te verkrijgen en getuigen daarom van een hogere kwaliteit. Want als iemand de moeite doet om een linkje naar jouw site te posten, dan moeten ze wel écht overtuigd zijn van de waarde om door te linken, zeker wanneer de link in content voorkomt! En dat beseffen de zoekmachines ook.

Voorsprong op je concurrenten

Zonder backlinks verdwijnen je concurrenten steeds meer naar onderen in zoekmachines. Zo wordt organisch verkeer krijgen steeds moeilijker. Als jij met je website dus nu investeert in een kwalitatief backlinkprofiel, dan sta je al 10 stappen voor op de rest van je sector. Een no-brainer dus!

Wil je dus scoren met SEO en eruit springen in de zoekmachineresultaten? Dan heb je sterke backlinks nodig. Door de relatief lage kosten van SEO is het over het algemeen een duurzame en rendabele investering. Met een goede linkbuildingstrategie in combinatie met kwalitatieve content op je website of e-commerceshop kan je in zowat elke sector de strijd om de topposities nog steeds winnen.

seo-linkbuilding-seeders
werkt-linkbuilding-in-2019

Werkt linkbuilding in 2020 nog steeds?

Zeker weten! Tegenwoordig werkt linkbuilding nog steeds erg goed om je te verzekeren van een goede positie binnen zoekmachines.

Het linkbuildinglandschap is in beweging en kwaliteit is tegenwoordig belangrijker dan kwantiteit. Door de ontwikkeling van de algoritmes van zoekmachines als Google, is de zoekmachine zo slim dat hij goed het verschil kan maken tussen kwalitatieve en minder kwalitatieve links. Ook lijkt het erop dat linkjes waarlangs ook daadwerkelijk traffic passeert, zwaarder doorwegen en aanzien worden als links naar kwalitatieve sites. Daarnaast zijn er in de afgelopen maanden geen updates van Google geweest die het belang van backlinks minder maakt, dus is het nu hét moment om zelf linkjes te verzamelen of je linkbuilding uit te besteden.

Onze linkbuilding-experts inschakelen om de autoriteit van je site te verhogen?

Advies aanvragen over linkbuilding

linkbuilding-experts-seeders

Welke linkbuildingtechnieken zijn er?

Er zijn enorm veel technieken om kwalitatieve backlinks te verkrijgen, maar die veranderden ook doorheen de jaren. Zo waren outreach, broken linkbuilding en guest blogging een tijdje dé beste manieren om de autoriteit van je site verbeteren. Tegenwoordig is het simpelweg ‘ruilen van linkjes’ niet meer zo simpel en vrijblijvend. Je telt er vaak al een mooie som voor neer om je website ergens te vermelden.

Hoe het dan wel nog werkt? Een combinatie van meerdere technieken die zorgen voor het perfecte linkprofiel met een evenwichtige en natuurlijke balans. Natuurlijk betekent in dit geval dat het lijkt alsof de links natuurlijk ontstaan zijn. Die balans in backlinks is heel geliefd bij het algoritme van Google, dat weten we uit eigen ervaring. Een slechte balans zorgt ervoor dat inkomende lins naar je website minder impact zullen hebben op je positie.

We sommen de vier onderdelen op die op je site in balans moeten zijn om aan goede linkbuilding te doen.

icon-persberichten-nieuwssites

Persberichten van nieuwssites met autoriteit

Een persbericht met nieuwswaarde vanuit jouw bedrijf en/of branche op een nieuwssite zorgt voor autoriteit, geloofwaardigheid en dus een hogere linkwaarde.  Daarnaast doet een persbericht waar het in principe voor bestemd is: extra aandacht en naamsbekendheid voor je bedrijf. Door de vermelding in de pers, zullen heel wat lezers rechtstreeks vanuit het artikel naar je site doorklikken en stijgt het verkeer naar je site.

Seeders zorgt ervoor dat het persbericht terecht komt bij de journalisten die gespecialiseerd zijn in jouw vakgebied. Op deze manier bereik je jouw doelgroep en zijn je websitebezoekers relevant.

icon-backlink-van-startpaginas

Backlinks van startpagina’s en startpaginaklonen

Heb je een webshop met veel categorieën of een platform met veel landingspagina’s? Dan kan je heel wat mooie kwalitatieve backlinks naar deze pagina’s te bouwen, maar je kan nog verder gaan. Wij zetten daarom in de breedte vaak ook in op wat minder kwalitatieve backlinks. Minder kwalitatieve? Ja hoor, laat het ons even uitleggen.

Seeders creëert vanuit startpaginaklonen en gerelateerde websites links naar je website om aan linkbuilding te doen. Dit is een techniek die zo’n 80% van alle website toepassen. We zorgen ervoor je backlinks krijgt vanaf pagina’s die gerelateerd zijn aan het onderwerp van hun website en vanaf pagina’s die een sterke autoriteit hebben.

We kunnen daarbij spreken over threeway linkbuilding. Bij deze manier van linkbuilding zijn drie websites betrokken binnen dezelfde branche. Partij X is eigenaar van website A en B. Partij X vraagt aan website C voor een link naar website A. Als tegenprestatie biedt partij X een link naar website B aan vanaf website C. Op deze manier is het voor Google niet te traceren dat er sprake is van linkruil.

Een andere techniek is fourway linkbuilding. Het principe is hetzelfde als bij threeway linkbuilding, alleen zijn er nu vier websites betrokken. Beide partijen hebben twee websites, waardoor kruislings een link wordt geruild. Hierdoor kunnen de zoekmachines niet in kaart brengen dat er links geruild zijn.

icon-blogs-op-branche-gerelateerde-websites

Blogs op relevante websites in dezelfde sector

Seeders werkt met een zeer uitgebreid publishernetwerk. Dat netwerk gebruiken we om kwalitatieve blogs af te leveren en te publiceren op verschillende platforms in eender welke sector.

Wij weten precies waar jouw doelgroep zich op het internet bevindt, zodat jij de zekerheid hebt dat de informatie over je producten of diensten door de juiste personen wordt gelezen. De linkjes die bij die artikels horen, zorgen er opnieuw voor dat potentiële klanten rechtstreeks de weg vinden naar je website. Deze contentstrategie en manier van ‘influencing’ draagt bij aan je linkprofiel en dus je positie in Google.

icon-tiered-linkbuilding

Tiered linkbuilding

Misschien heb je al gehoord van tiered linkbuilding, misschien ook niet. Deze techniek is erg doeltreffend voor zoekwoorden met hoge concurrentie.

Wanneer je bijvoorbeeld een mooi artikel hebt op een website met hoge autoriteit, zoals een nieuwssite, kan je de waarde van die pagina nog extra verhogen door nog enkele links op te bouwen naar het artikel. Daardoor krijgt de pagina een hogere autoriteit en geniet de link naar jouw website mee van die extra waarde. Dankzij tiered linkbuilding kan je dus je meest krachtige links nóg sterker maken.

Heeft linkbuilding in 2020 nog zin?

Ook in 2020 is linkbuilding nog steeds zeer effectief voor het verkrijgen van een hoge positie in Google. De zoekmachines kijken met name naar relevantie van links, de waarde van een link en het aantal links. Wil jij beter zichtbaar worden in jouw branche? Dan kun je eigenlijk niet zonder sterke backlinks.

Wat voor links zijn het best in 2020?

Elke link is uniek en elke link heeft daarmee zijn eigen waarde. Bij Seeders geloven we sterk in het realiseren van links vanuit content. Wij bouwen de  sterkste links op platformen met hoge autoriteit en waar veel bezoekers aanwezig zijn.

Hoe bepaal je of een link relevant is?

Voor het bepalen van de relevantie van een link kijken we met name of het platform relevant is voor jouw sector en jouw website of webshop. Er moet dus overlap zitten in het onderwerp van jouw site en de plek waar de link vandaan komt.

Hoe bouw ik een sterk linkprofiel?

Een sterk linkprofiel bouw je op door over voldoende autoriteit te beschikken over de hele breedte van je domein of site, wat dus betekent dat zowel je home, als de categorie- en landingspagina’s waarde moeten krijgen. Om die waarde te verhogen per pagina, krijg je het best linkjes naar je homepagina vanaf persberichten en linkjes naar je landingspagina’s vanuit artikelen, content of startpagina’s.

De ‘Seeders’ linkbuilding-piramide

We delen graag met jou hoe we werken aan jouw linkbuildingstrategie aan de hand van onze Seeders-piramide.

Hoe hoger je in de piramide komt, hoe hoger de kwaliteit van de links, maar ook hoe moeilijker ze te verkrijgen zijn. De links in de top van de piramide kan je het best voor een groot deel naar je homepagina linken. Vanaf de homepagina wordt de linkwaarde doorgegeven aan de rest van de pagina’s. Wij hebben hier verschillende strategieën voor ontwikkeld die we toepassen wanneer je je linkbuilding uitbesteedt.

Links vanuit de sectoren lager in de piramide kan je goed inzetten om productpagina’s of categoriepagina’s te versterken. Deze links zijn minder duur en kosten minder moeite om te behalen. Deze links vormen daarom een goede basis voor dieperliggende pagina’s op je website. Doordat deze links op een groot aantal sites kunnen geplaatst worden, kan je hierin erg specifiek te werk gaan om de inhoud van de content en de link extra relevant te maken. Vaak vraagt dit minder moeite, maar behaal je wel mooie resultaten. Een goede stap in het linkbuildingproces dus.

Zoals je duidelijk in de piramide ziet, zijn alle onderdelen van groot belang om tot een uitstekend linkprofiel te komen. Sterker nog, alle facetten zijn onmisbaar om een evenwichtig en natuurlijk profiel op te bouwen en autoriteit te generen.

Het belang van een up-to-date linkprofiel binnen linkbuilding

Als je start met linkbuilding is het erg belangrijk om ook na het opzetten en vergaren van linkjes je linkprofiel up-to-date te houden. Zoekmachines houden namelijk niet alleen de relevantie bij, maar ook de actualiteit van de binnenkomende links. Op het moment dat zoekmachines zien dat er geen nieuwe links meer bijgeplaatst worden, zullen bestaande links minder waard worden en dat heeft invloed op je positie binnen zoekmachines.

Hetzelfde geldt voor artikelen die over je website geschreven worden. Op het moment dat er enkele maanden geen artikelen geschreven worden over jouw website, dan neemt de populariteit af, daalt je autoriteit en vermindert jouw relevantie in de zoekmachines. Werk maken van relevante, up-to-date content en linkjes is dus de boodschap.

Onze linkbuilding-experts inschakelen om de autoriteit van je site te verhogen?

Advies aanvragen over linkbuilding

linkbuilding-experts-seeders