Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Oftewel vertaald als zoekmachineoptimalisatie. Samengevat betekent dit dat je de vindbaarheid van jouw website vergroot. Dit doen we aan de hand van de juiste technieken en aanpassingen aan jouw website, met als doel de vindbaarheid in zoekmachines als Google te verbeteren en verhogen. Door middel van deze aanpassingen, wordt jouw website beter gelezen door zoekmachines en stijgt jouw waarde. En hoe meer waarde, hoe hoger je scoort in zoekmachines.

    GRATIS SEO QUICKSCAN

    Vul het formulier in en we geven je een duidelijk overzicht van jouw prestaties op vlak van SEO.

    Zoekmachineoptimalisatie

    Een veelgemaakte fout binnen SEO is dat mensen zich toeleggen op de zoekmachines. Logisch, want zij bepalen immers de waarde van jouw website. Kwalificeert een zoekmachine de waarde op jouw website als goed? Dan scoor je hoger in Google. En hoe beter je scoort op bepaalde zoekwoorden, des te sneller mensen op jouw website terechtkomen.

    Het doel is uiteindelijk om op de eerste pagina van een zoekmachine te belanden. Waarom? Omdat internetgebruikers tegenwoordig geen tijd meer nemen om uitgebreid naar informatie of producten te zoeken. Zij willen direct een antwoord op hun zoekvraag, waardoor men vaak blijft hangen op de eerste pagina.

    Drie pijlers binnen SEO

    Als we mensen vragen hoe zij hun website optimaliseren voor een zoekmachine, antwoorden zij vaak met het verbeteren van teksten. Dit is inderdaad een belangrijke factor binnen SEO. In totaal zijn er echter drie pijlers. We zetten ze hier  kort op een rijtje.

    icon content

    Content

    Content wordt gezien als de belangrijkste pijler binnen SEO. Door de teksten op jouw website toe te spitsen op een zoekwoord, vergroot je de vindbaarheid. Je moet een zoekwoord echter wel op specifieke plaatsen terug laten keren. En daarbij komt dat je het woord ook niet té vaak herhaald.

    icon-onderstroom-van-kwantitatieve-links

    Linkbuilding (authority)

    Naast de content speelt linkbuilding ook een belangrijke rol. Om de vindbaarheid van jouw website te vergroten, is het essentieel om andere websites naar jouw website te laten linken. Kwaliteit en relevantie is hier van groot belang. Ook links op sociale media kunnen bijdragen aan de online vindbaarheid.

    Graag opvallen in het medialandschap met jouw bedrijf? Dan is Digital PR helemaal iets voor jou! Ook hierin weten wij van aanpakken zodat jouw persbericht tot bij de juiste journalisten terechtkomt.

    icon-seo-techniek

    Technische optimalisatie

    De content en linkbuilding zijn aanpassingen aan de voorkant. Bij SEO speelt de achterkant van de website echter ook mee. Je moet er namelijk voor zorgen dat jouw website technisch in orde is. Richt je dus ook tot de technische optimalisatie om de vindbaarheid van jouw site te vergroten. Later gaan we hier verder op in.

    Wil je een gesprek met één van onze SEO experts?

    SEO gesprek aanvragen

    seo experts seeders

    SEO Analyse

    Ben je benieuwd naar de vindbaarheid van jouw website? Voer dan een SEO analyse uit. Hiermee achterhaal je namelijk hoe het zit met de vindbaarheid en de status van jouw website. Zo’n analyse levert je waardevolle informatie op. Zo zie je waar kansen liggen om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Op die manier kan je dus gericht aanpassingen doen om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines. Een SEO analyse geeft je daarnaast inzicht in manieren om het verkeer naar jouw website te vergroten.

    Graag weten hoe jouw website op dit moment presteert? Met onze gratis Quickscan geven we je een duidelijk overzicht hoe je jouw website verder kunt optimaliseren.

    Gratis Quickscan

    Zoekwoord analyse

    Indien jouw website over een specifiek onderwerp gaat, wil je gevonden worden wanneer mensen hierop zoeken. Je moet de SEO van jouw website dan toeleggen op één of meerdere zoekwoorden rondom het onderwerp. Je moet in dat geval wel de juiste zoekwoorden gebruiken. Deze bepaal je met behulp van een zoekwoord analyse. Met dit stappenplan kun jij zelf zo’n zoekwoord analyse uitvoeren.

    Stap 1: Zoekwoord vinden

    Het begint allemaal met het vinden van het juiste woord. Dit kan door intern onderzoek te doen, maar je kunt ook naar de concurrentie kijken. Daarnaast zijn er verschillende tools, zoals Semrush en Moz beschikbaar die jou kunnen helpen het juiste zoekwoord te vinden.

    Stap 2: Bepaal het zoekwoord/zoekwoorden

    Nadat je een zoekwoord gevonden hebt, moet je deze op waarde inschatten. Om de SEO waarde van jouw site te verhogen, doe je er goed aan je tot één zoekwoord per pagina te richten. Het kan hierbij gaan om één woord (topwoord) of een term (long tail woorden). Vergeet bij het bepalen van een zoekwoord niet de strategie en doelstellingen van je site in het achterhoofd te houden.

    google

    Stap 3: Zoekwoorden implementeren

    Nadat je de zoekwoord analyse hebt uitgevoerd, wordt het tijd voor de implementatie ervan. Verwerk het zoekwoord allereerst in de teksten op jouw website. Plak ze niet zomaar ergens tussen, maar zorg dat het natuurlijk lijkt. Dit kan betekenen dat je de teksten soms moet herschrijven.

    Stap 4: Analyseer de resultaten

    Heb je het zoekwoord geïmplementeerd? Kijk dan goed of er veranderingen zichtbaar zijn. Is de SEO waarde van jouw website verhoogd en trek je meer bezoekers? Dan is de zoekwoord analyse een succes. Loopt het nog niet zoals je wenst? Dan kun je aanpassingen doen om jouw website beter vindbaar te maken. Indien je er zelf niet in slaagt een juiste zoekwoord analyse te maken, kun je je SEO uitbesteden. Op die manier hoef jij je hier geen zorgen meer te maken. Wij doen het werk!

    Technische SEO

    Wanneer mensen aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie, vergeten ze vaak de technische SEO. Er wordt in dat geval alleen aandacht besteed aan de voorkant van de site. Het gaat hierbij om de content en de autoriteit.

    Ondanks dat het technische vaak vergeten wordt, is het wel een belangrijke pijler binnen SEO. Indien je ervoor zorgt dat jouw site ook technisch geoptimaliseerd is, dan scoor je nog beter in de zoekresultaten.

    Om ervoor te zorgen dat de technische SEO van jouw website op orde is, moet je aanpassingen doen aan de achterkant. Denk hierbij aan de indexatie van je website, URL structuur, meta titels  en veel meer.

    Zo is het onder meer essentieel om jouw website gebruiksvriendelijk in te richten. Hierdoor kunnen niet alleen bezoekers makkelijk door de website navigeren, maar ook zoekmachines. Ook de snelheid van de website speelt een rol in de ranking in een zoekmachine. Is jouw site gebruiksvriendelijk en snel? Dan wordt dit door een zoekmachine beloond met een hogere positie.

    google-pagespeed

    Wil je een gesprek met één van onze SEO experts?

    SEO gesprek aanvragen

    seo experts seeders

    Linkbuilding (authority)

    Naast de content en technische SEO is linkbuilding ook een belangrijke factor bij het optimaliseren van jouw website. Door ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw linken, bouw je namelijk authority op. Hoe meer er linkt wordt naar jouw website, des te groter de kans dat een zoekmachine jou als autoriteit gaat zien op een bepaald gebied. Dit heeft een positief effect op de positie van jouw website in een zoekmachine. Binnen linkbuilding kennen we de volgend drie vormen van authority.

    Domain authority

    Met de domain authority wordt de SEO-waarde van jouw domeinnaam aangeduid. De waarde wordt bepaald aan de hand van de leeftijd en het vertrouwen van de domeinnaam, de populariteit en de pagina’s die aan de domeinnaam hangen.

    Page authority

    Naast domain authority kennen we ook page authority. Hier wordt niet naar de SEO-waarde van de domeinnaam gekeken, maar naar de waarde van de afzonderlijke pagina’s van een site. De page authority wordt beïnvloed door leeftijd van een pagina, de waarde van de links en laatste updates.

    Link authority

    Een laatste vorm van autoriteit is de link authority. Dit is niets anders dan de waarde die wordt toegekend aan een link. Voor het bepalen van de link authority wordt gekeken naar of er al dan niet nofollow-links aanwezig zijn, de page authority en het aantal links op de pagina waarnaar gelinkt wordt.

    SEO Specialist

    Zoals je kan zien komt er heel wat kijken bij SEO. Het is dus niet enkel het optimaliseren van de teksten. Ook de authority (linkbuilding) en technische SEO spelen een rol bij het optimaliseren van een website. Wil je beter scoren in een zoekmachine? Dan moet je de nodige kennis van zaken hebben. Ontbreekt deze kennis? Laat jouw website dan optimaliseren door een SEO specialist.

    Een SEO specialist is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Hij zorgt ervoor dat jouw website stijgt in de organische resultaten van zoekmachines.  Je hoeft dus niet te betalen voor de plek, iets wat bij Search Engine Advertising (SEA) wel het geval is.

    Een SEO specialist verwerkt zoekwoorden op strategische plekken in de tekst, zorgt voor gebruik van de juiste links en werkt aan de technische SEO. Hierdoor weten zoekmachines binnen de kortste keren waar jouw website over gaat. Met behulp van een SEO specialist verkrijgt jouw website dus op een natuurlijke wijze een hogere positie in de zoekresultaten.

    rankin in google linkbuilding

    SEO met Seeders

    Wil je jouw website laten optimaliseren door een SEO specialist? Dan ben je bij Seeders aan het juiste adres. Wij hebben namelijk jarenlange ervaring op het gebied van SEO. Hierdoor weten wij als geen ander hoe wij jouw website moeten optimaliseren. Besteed je SEO uit aan Seeders? Dan stellen wij altijd eerst een SEO strategie op.

    Wij helpen jou bij het gericht beantwoorden van specifieke vragen met betrekking tot SEO. Hierdoor zijn wij in staat om de doelen die jij voor ogen hebt met vast te stellen. Daarnaast richten wij ons ook tot een zoekwoorden- en marktonderzoek. Zo zijn wij in staat om de vindbaarheid van jouw website te verhogen en bezorgen wij je een beter positie in de zoekmachines.

    seo-strategie-zoekwoorden-analytics

    Wil je een gesprek met één van onze SEO experts?

    SEO gesprek aanvragen

    seo experts seeders