Spam update december: wat betekent dat voor linkbuilding?

Google zoekopdracht zoekresultaten update

Op woensdag 14 december 2022 heeft Google aangekondigd dat ze in de komende 14 dagen een update gaan uitrollen dat specifiek gefocust is op link spam. Ze verwijzen hierbij naar de onethische en manipulatieve technieken die worden gebruikt om de zoekresultaten van een website te verbeteren. Deze technieken slaan vooral op de irrelevante links van lage kwaliteit die naar een website verwijzen om de zoekresultaten te manipuleren.

Over de december 2022 update

De update die de komende 14 dagen zal worden uitgerold zal focussen op een betere identificatie en ook straffen voor websites die link spamming tactieken gebruiken. Dit betekent dat websites die deze technieken gebruiken een daling kunnen zien in hun zoekresultaten. 

 

Google zet zich al een hele tijd in om de best mogelijke ervaring voor zijn gebruikers te creëren. Dit betekent dus ook dat Google relevante en kwaliteitsvolle resultaten wil tonen voor elke zoekopdracht van zijn gebruikers. Link spamming ondermijnt dit doel aangezien het ervoor kan zorgen dat irrelevante websites van lage kwaliteit hoog scoren in de zoekresultaten.

 

“Het is een interessant moment voor Google om nu de update uit te rollen. Al jaren ben ik verrast dat Google nog steeds waarde hecht aan links van lage kwaliteit en dat we een duidelijk verband zien tussen het aantal verwijzende domeinen en de posities in de SERP’s, ongeacht de kwaliteit van deze links. Persoonlijk ben ik erg benieuwd hoe ver deze update zal gaan en natuurlijk zullen we dit effect doelbewust opvolgen. We zijn ervan overtuigd dat Google onze manier van linkbuilding met focus op kwaliteit positief beoordeelt. De update toont ons ook dat Google nog steeds belang hecht aan links en een algoritme wil creëren dat een beter onderscheid kan maken tussen links met autoriteit en spam links.”

– Dennis Akkerman, CEO van Seeders

 

Google bestrijdt link spam

De december 2022 update is maar één onderdeel van Google’s lopende inspanningen om link spamming en zoekresultaten manipulatie te bestrijden. Het bedrijf heeft reeds gelijkende updates uitgebracht, zoals de “Penguin” update van 2012 en de “Pigeon” update van 2014. Deze updates focusten op de identificatie en het straffen van websites die zich bezighielden met link spamming en onethische praktijken.

 

Ten slotte is deze update goed nieuws voor de zoekmachine gebruikers want het betekent dat de resultaten nog relevanter en kwaliteitsvoller zullen zijn. Daarbovenop verbetert dit in het algemeen de gebruikerservaring van Google gebruikers.

Onze visie op linkbuilding

Bij Seeders willen we de autoriteit van onze klanten verhogen in hun markt. Onze visie is dat links die je autoriteit geven, links zijn die verworven zijn door relevante en boeiende inhoud.